Putin skyller matkrisen på väst – EU vägrar lyfta sanktioner

Foto: Kremlin.ru.

Ryssland kan exportera stor volymer gödsel och jordbruksprodukter om vissa antiryska sanktioner hävs. Det bekräftar landets president Vladimir Putin i ett samtal med Turkiets ledare Recep Tayyip Erdogan, rapporterar nyhetsbyrån Tass. Ryssland skyller den växande matkrisen på västvärlden och säger att man vill säkra sjötransporter på bland annat Svarta havet, inklusive export från ukrainska hamnar. EU tänker dock inte häva några sanktioner, utan i stället försöka hitta andra transportvägar.

Rysslands president Vladimir Putin säger nu att man är redo att exportera konstgödsel och livsmedel om anti-rysk sanktioner hävs.

Det förklarade han under ett telefonsamtal med Turkiets president Recep Tayyip Erdogan under måndagen, skriver Tass.

De båda diskuterade bland annat hur man ska kunna säkerställa en säker navigering på Svarta havet och Azovska sjön och eliminera hotet från miner i dessa vatten.

Vladimir Putin hävdar att Ryssland, i samarbete med Turkiet, vill underlätta en ”obehindrad sjötransport”, vilken även skulle inkludera export av spannmål från ukrainska hamnar.

”Mot bakgrund av problemen på den globala livsmedelsmarknaden, som uppstått till följd av västerländska staters kortsiktiga finansiella och ekonomiska politik, bekräftades det att Ryssland kan exportera betydande volymer gödsel och jordbruksprodukter om relevanta antiryska sanktioner hävs”, skriver Kreml på sin hemsida.

Men EU säger i stället att man kommer göra allt för att kringgå den blockad av livsmedel som Ryssland infört mot Ukrainas hamnar, däribland ett sjöuppdrag som skulle eskortera lastfartyg, rapporterar EURACTIV. EU kommer dock inte gå med på Rysslands krav att häva sanktionerna, enligt källor till nyhetskanalen. Just nu exporterar Ukraina bara en bråkdel av det spannmål som man normalt skickar till andra länder. 20 miljoner ton vete är fast i landet. Men alternativa logistikvägar kan ställa till problem. Det mest skulle komma att transporteras på Ukrainas föråldrade järnvägar. Innan kriget skedde 90 procent av Ukrainas export via hamnar.