Det är mycket ovanligt att en olycka går till på det sätt som dödskraschen i Markaryd, där konstnären Lars Vilks och två poliser på söndagen omkom, har beskrivits i media och av polismyndigheten. Det säger Trafikverket till TT. Händelsen utreds nu bland annat som mord, enligt polisen.
Det är fortfarande oklart exakt vad som skedde på E4 i Markaryd när konstnären Lars Vilks och två civila poliser omkom efter att de kolliderat med en lastbil.
Poliserna skulle skydda Lars Vilks, som sedan många år tillbaka levde under dödshot från islamister.
Livvaktsbilen som Vilks färdades i ska ha kommit över på fel körfält på motorvägen och sedan hamnat under lastbilen, enligt Kvällsposten/Expressen. Bilen ska också ha kört i hög hastighet.
Men det märkliga är att vägbanorna skiljs åt av ett vajerräcke.
– Det är väldigt, väldigt ovanligt att någon kommer över på andra sida vägen när det är mötesseparerat och ett räcke emellan. Det krävs en hel del kraft för att göra det, sedan var den kraften kommer ifrån vet vi inte, säger Bengt Olsson, presschef på trafikverket till TT.
Olsson kan inte minnas att något liknande inträffat på mycket länge. Har det hänt så var det flera år sedan.
Polisen har av formell anledning upprättat en anmälan om mord för att man ska kunna använda så många resurser som möjligt.
Polisen utesluter inte att det skett en yttre påverkan på livvaktsbilen, som terrorism, men i nuläget finns det inget som tyder på det, sade man under en pressträff på måndagen. Polisen bekräftade också att livvaktsbilen kommit över på fel sida vägen genom ett vajerräcke, varpå den krockat med lastbilen.
Livvaktsbilen vägde 4,5 ton, vilket enligt polisen skulle kunna förklara varför den lyckades köra igenom ett vajerräcke. Samtidigt är livvakterna specialutbildade för att kunna hantera den tunga bilen.
– Vi vet inte varför bilen kommit över på fel körbana. Men vi har hittat däckrester på E4 innan trafikolyckan, så vi tittar på om det skulle kunna vara en däckexplosion eller något liknanden, sade Stefan Sintéus vid polisen på pressträffen.
Samtidigt sade han senare, på en journalists fråga, att livvaktsbilar har punkteringsfria däck. Hur däcken skulle ha kunnat orsaka händelsen är alltså oklart.
Den efterföljande polisbilen, som alltid ligger efter livvaktsbilen, ska inte ha sett vad som hände när fordonen krockade. Den låg för långt bak, hävdar polisen. Varför den efterföljande bilen, som torde ha som uppgift att övervaka livvaktsbilen med skyddspersonen, låg så långt bak är oklart.
Enligt polisen fanns det ingen ny hotbild på Lars Vilks, förutom den generella hotbild som redan fanns från islamister sedan 2006.