Miljöpartiet vill satellitövervaka bilister

DU BIDRAR ENKLAST GENOM ATT KLICKA HÄR:

Donate

Donera till Swebbtv - tillsammans formar vi Sverige

Miljöpartiet lägger fram flera drastiska förslag för att, som man ser det, kunna rädda ”klimatet”. Bland annat vill partiet använda GPS-teknik för att ”garantera att bilister följer hastighetsbegränsningarna”, uppger SvD.

Det är i sin ”klimatfärdplan” för 2021 som Miljöpartiet lägger fram en rad radikala förslag för ”klimatet”. Syftet är att på kort tid nå så kallat nettonollutsläpp, redan 2035.

”Klimatet kan inte vänta”, påstår partiet i sin första punkt.

Bland annat vill Miljöpartiet fasa ut nyförsäljning av bensin- och dieseldrivna bilar redan till 2025. Man vill också stänga flygplatser.

”Minska flygets klimatpåverkan genom höjd flygskatt, stopp för utbyggnad av Arlanda, en stängning av Bromma flygplats och de regionala flygplatser där det finns välfungerande tågförbindelser”, skriver partiet.

Ett annat av Miljöpartiets förslag lyder:

”Skärp ägaransvaret för bilister och använd modern teknik (t.ex. geofencing) för att garantera regelefterlevnad av fortkörning och miljözonsbestämmelser.”

Detta betyder alltså att Miljöpartiet vill GPS-bevaka bilister, som Dagens Opinion uttrycker det.

Geofencing, eller geostaket, innebär att man skapar ett virtuellt staket för fordon. Bilar som inte följer planerad rutt ska kunna stoppas. Ett fordons hastighet kan också automatiskt sänkas, oavsett hur mycket personen i bilen gasar. Tekniken kan bland annat användas för att stoppa terrorattacker, enligt IDG. Geostaket diskuterades till exempel efter terrordådet på Drottninggatan i Stockholm 2017. Tekniken skulle, beroende på hur den installeras, ha kunnat stoppa lastbilen helt och hållet.

– Det är en teknik som nyttjats hyfsat länge, och vad det handlar om är att man använder GPS och våra satelliter för att positionera var ett fordon befinner sig. Vi vet att lastbilen ska köra en viss sträcka och vi kan gå till en karta och pricka ut rutten. Går fordonet utanför den rutten går ett larm, sade Carl Johan Almqvist, säkerhetsexpert inom Volvokoncernen, till Computer Sweden 2017.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

  • - Håll dig uppdaterad med vad som händer hos Swebbtv
  • - Få inbjudningar till våra event, konferenser och live-sändningar
  • - Var först med att ta del av våra program