Oljebojkott mot Ryssland kommer förvärra bränslepriskrisen

DU BIDRAR ENKLAST GENOM ATT KLICKA HÄR:

Donate

Donera till Swebbtv - tillsammans formar vi Sverige

OPEC meddelar EU att de inte kommer kunna kompensera för EU:s bortfall av olja vid en bojkott mot Ryssland, enligt Reuters. Samtidigt ser bränslepriskrisen ut att cementerats i Sverige.

EU hade krävt ett möte med oljekartellen OPEC för att efterforska dels vad för insatser de kan göra för att stabilisera världsprisläget på olja, och dels för att se om det fanns möjligheter till kompensation vid en EU-bojkott av rysk olja. OPEC:s svar blev, enligt Reuters, att det inte fanns möjligheter för oljekartellen att kompensera för ett ryskt bortfall av olja avseende den europeiska marknaden.

Detta samtidigt som den ukrainska ledningen, enligt Insider, sätter alltmer press på att EU ska upphöra med inköp av rysk olja. Detta då oljeexport är en väsentlig del av den ryska ekonomin.

Redan när det för första gången var tal om att bojkotta rysk olja höjde Cirkel K priset, enligt en text av TT i Expressen. En faktisk bojkott skulle får förödande konsekvenser för priset.

– Då skenar priserna. Det finns en logik i det. Vi har haft en energikris sedan i höstas, men det är ingenting mot detta. Priserna blir extrema, sa Christian Kopfer, råvaruanalytiker på Handelsbanken, till TT då.

Sverige har drabbats hårdare än många EU-länder till följd av den rådande priskrisen och får inte sänka skatterna mer på drivmedel enligt EU, detta menade finansminister Mikael Damberg under en nylig interpellationsdebatt mot Sverigedemokraternas riksdagsledamot Tomas Morell. Detta då EU:s energiskattedirektiv inte medger sänkningar under en viss nivå och Sverige har inga förhandlade undantag från detta.

Foto: Faksimil riksdagens webbtv (Morell och Damberg)

Morell framhöll då att Sveriges rekordhöga priser berodde på att Sverige i större utsträckning än andra EU-länder tillämpar hårdare regler vad gäller reduktionsplikten. Detta drabbar särskilt dieseln hårdare eftersom reduktionsplikten är högre för dieseln. Reduktionsplikten innebär att drivmedelsstationer måste blanda in biodrivmedel i bensin och diesel. Enligt Global Petrol Price index ligger Sverige sämst till i deras mätningar vad gäller dieselkostnaderna. Dessa problem som Morell lyfte viftade finansministern bort och menade att Sverigedemokraterna därmed inte erkänner hotet mot klimatet som klimatalarmister skrämts med i decennier.

Skulle EU inleda en bojkott av olja mot Ryssland skulle stora brister uppstå och bränslekrisen skulle utöver priskrisen kompletteras med omfattande brister vad gäller tillgången på bensin och diesel.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

  • - Håll dig uppdaterad med vad som händer hos Swebbtv
  • - Få inbjudningar till våra event, konferenser och live-sändningar
  • - Var först med att ta del av våra program