Katja Nyberg tycker det är rättsosäkert med skärpta krav på medborgarskap utan övergångsregler. Det kan till och med leda till fler medborgarskap, säger hon i Swebbtv.
Swebbtv befinner sig på Almedalsveckan i Visby, och har bland annat pratat med den tidigare SD-riksdagsledamoten Katja Nyberg, nu ”politisk vilde” i riksdagen.
Nyberg försvarar hennes och Elsa Widdings beslut att ställa sig på oppositionens sida i omröstningen i riksdagen om övergångsregler för skärpta krav för svenskt medborgarskap.
– Vi röstade med Tidöpartierna på sju av åtta punkter, förklarar hon för Swebbtvs Mikael Willgert i Almedalen. Och den här åttonde punkten var att man skulle ha övergångsregler. Jag och Elsa tyckte att det var självklart att man ska ha det för att det blir väldigt stökigt om det är folk som har sökt med de gamla reglerna inne i det här systemet. Det tar ju några år att få medborgarskapet. Och sen plötsligt ska det här rivas upp. Då är frågan hur ska det hanteras? Det är handläggare på Migrationsverket, det är domstolar, hur hanterar vi det här nu då? Ska de börja om från noll? Eller får de tillgodoräknande vissa år?
– Det är ju rättsosäkert. Grejen är att jag tror till och med att det kan få motsatt effekt. Det kanske kommer bli fler medborgarskap i slutändan för det här kommer överklagas, det kommer att gå till domstolar. Så det här är bara plakatpolitik.

