Insändare: Respektlös färdtjänstpersonal får inte förekomma

Foto: Swebbtv arkiv

Jag arbetar som terapeut och har under flera månader haft en kund som besökt mig en gång i veckan med färdtjänst. Hon har svårt att gå och när hon måste ta sig från bilen till kliniken använder hon en rullstol som färdtjänsten tillhandahåller. Jag har tagit emot kunden och färdtjänstpersonalen i min tambur, och då blivit vittne till allt annat än gott uppförande.

Endast var tredje eller var fjärde färdtjänstpersonal kan jag ge bra betyg.

De flesta har inte lett min kund och de har dragit rullstolen lika oaktsamt som om de förflyttat en säck potatis.

De har inte lyssnat på kunden när hon påpekat att de måste vända på rullstolen och föra henne försiktigt över trottoarkanten. De har inte visat minsta intresse att lyssna och försöka förstå.

Samtidigt har de alltid mycket bråttom. De har inte heller hälsat på mig när de mött mig i dörren utan rentav varit arroganta. Inte alla, men många.

En äldre person som är mycket svag och skör kan skadas. Därför måste man vara försiktig när man för dem över trösklar samt upp och ned från trottoar. Men så har det inte varit här.

Bara två gånger har personalen, som då råkade vara svenskfödd, pratat och lyssnat på kunden samt varit försiktig och visat respekt. De har hälsat och varit artiga, vilket torde vara en självklarhet när man arbetar i ett serviceyrke.

Den allvarligaste händelsen var en gång när kunden i fråga ringde till mig från bilen och meddelade att hon var på väg. Jag gick ut i hallen och öppnade ytterdörren på vid gavel. Snart kunde jag höra hur färdtjänstpersonal och kund kom in genom porten. Kunden försökte säga något till färdtjänstpersonalen och jag hörde då hur denne stannade rullstolen samtidigt som det blev alldeles tyst i korridoren. Ingen av dem visste att jag stod innanför den öppna dörren och lyssnade.

Jag hörde följande samtal utspela sig:

Han:
”Har du någon man?”
Hon:
”Nej.”
Han:
”Har du haft någon man?”
Hon:
”Ja.”
Han:
”Men han är död, va?”
Hon:
”Ja.”
Han:
”Han dog på grund av dig. Det förstår du va’, han ville inte leva med dig.”

Det hela var mycket obehagligt. Han hade kall röst när han talade med henne. Sedan körde han rullstolen fram till dörren där jag stod.

Han tappade ansiktet fullständigt när han insåg att jag hade lyssnat på samtalet. Jag tänkte göra en anmälan men kunden sade att hon inte ville lägga tid på det.

Att bemöta äldre och sjuka med varsamhet och respekt måste ingå i utbildningen för att få köra färdtjänst. Det är levande människor det handlar om. I sådana här yrken måste det finnas höga krav på att personalen ska vara serviceinriktad.

/Insändare