Utbildningsradion säger nu i DN att man ser över sin närvaro på Twitter. Detta efter att Twitter markerat kanalen som ”offentligt finansierad media”. Men SVT, som också fått stämpeln, konstaterar att definitionen är korrekt. På tisdagsförmiddagen meddelar Sveriges Radio att man slutar vara aktivt på Twitter.
Förra veckan framkom det att amerikanska NPR och PBS tystat sina kanaler på Twitter efter att Elon Musks Twitter börjat stämpla dem som ”statligt finansierad media”.
Tydligen är det väldigt känsligt att beskriva hur media finansieras.
Nu har Twitter även börjat stämpla svenska public service-medier.
SVT:s Twitter-kanal har nu fått markeringen ”offentligt finansierad media”. Detsamma gäller SR Ekot. Likaså Utbildningsradions Twitter-kanal.
– Vi på UR diskuterar nu vad märkningen innebär för oss, och vi ser över vår närvaro på Twitter, säger Mikaela Sonck, kommunikationschef på UR, till DN.
Enligt DN klassar nu Twitter ”offentligt finansierad media” medier som får ”licenspengar, individuella bidrag, offentlig finansiering och kommersiell finansiering”.
Men på SVT är man inte lika sura.
– Definitionen ”publicly-funded media” är i grunden inte fel, SVT är ju offentligt finansierat, säger Hanna Dowling , tillförordnad HR- och kommunikationsdirektör på SVT, till Expressen.
Samtidigt menar hon att Twitter placerar sina markeringar ”utan eftertanke”, vilket hon tycker är oroväckande. Enligt Dowling är det skillnad på ”publicly-funded media” och ”government funded media”. Det senare epitetet antyder att staten delvis har inflytande över innehållet.
På tisdagsförmiddagen meddelar Sveriges Radio att man slutar vara aktivt på Twitter. ”Kontona Sveriges Radio och Ekot kommer att finnas kvar, men tydligt märkas som inaktiva”, skriver man.
Twitter har nu satt etiketten ”publicly-funded media” på SVT, Sveriges Radio och Utbildningsradion. UR meddelar att man ”ska se över sin närvaro på Twitter”. SVT:s tf kommunikationsdirektör säger det självklara: ja, SVT är offentligt finansierat.#håhåjaja https://t.co/6oBPKm48st
— Staffan Dopping (@staffandopping) April 17, 2023