Vänsterextrema försök att sänka Twitter – Musk: ”Massiv nedgång i intäkter”

Elon Musk. Foto: Steve Jurvetson

Så kallade aktivistgrupper har förmått företag att stoppa sina annonser på Twitter sedan miljardären och ”yttrandefrihetsabsolutisten” Elon Musk, som han själv kallat sig, tagit över plattformen. Detta har lett till en ”massiv nedgång” i intäkter, enligt Musk.

Under fredagen kunde Swebbtv Nyheter rapportera att en mängd globalistiska företag stoppat sina annonser på Twitter efter Elon Musks köp av mikrobloggen.

Bolagen befarar att yttrandefrihet ska återinföras på plattformen.

Nu bekräftar Elon Musk att försöken att sänka Twitter fått effekt.

”Twitter har haft en massiv nedgång i intäkter, på grund av att aktivistgrupper pressat annonsörer, trots att inga förändringar med innehållsmoderering skett och att vi gjort allt vi kunnat för att blidka aktivisterna”, skriver han på Twitter.

”Extremt störande! De försöker förstöra yttrandefriheten i Amerika”, påpekar han.

Twitter går back 4 miljoner dollar om dagen, skriver han i ett annat inlägg.

Vänsterextrema ADL bekräftar att man står bakom kampanjen att få annonsörer att stoppa sin marknadsföring på Twitter.

”Idag ansluter vi oss till dussintals andra grupper för att be annonsörer att pausa Twitter-utgifter eftersom vi är djupt oroade över antisemitism och hat på plattformen”, skriver ADL i ett inlägg.

Så här fortsätter ADL hemsidan:

”Vi träffade Elon Musk tidigare i veckan för att uttrycka vår djupa oro över några av hans planer och ökningen av giftigt innehåll efter hans förvärv. Sedan dess har hat och desinformation spridit sig, och han har vidtagit åtgärder som får oss att frukta att det värsta är att komma. Vid denna tidpunkt uppmanar vi annonsörer att pausa sina utgifter globalt tills det står klart om Twitter förblir engagerat i att vara en säker plats för annonsörer såväl som för samhället i stort.”