SVT fälls för felaktiga vaccinuppgifter

Foto: Holger.Ellgaard/Pixabay

Ett inslag i SVT:s Morgonstudion om coronaläget i världen fälls nu av Granskningsnämnden. Inslaget gav en missvisande bild och bryter mot kravet på saklighet, skriver Myndigheten för press, radio och tv i ett pressmeddelande. Och det är inte första gången SVT fälls för liknande desinformation.

Enligt Granskningsnämnden gav covidinslaget i SVT, som nu fälls, en felaktig bild av Sveriges vaccinationsgrad mot andra länders.

SVT visade en världskarta över andelen vaccinerade i världen, där olika länder fick olika nyanser av blått beroende på vaccinationsgrad.

”Sverige hade en för mörk nyans vilket gav en missvisande bild av Sveriges vaccinationsgrad i förhållande till resten av världen. Nämnden fäller därför inslaget. Det strider mot kravet på saklighet”, skriver Myndigheten för press, radio och tv i pressmeddelandet.

Men detta är inte första gången SVT:s fälls för desinformation om covid.

I tre tidigare fall har nämnden fällt SVT på grund av felaktiga uppgifter. Det handlar om information i Corona Special (20/05837), Rapport (21/02083) och Aktuellt (21/01666). I dessa fall har SVT spridit felaktigheter kring dödlighet, antalet inlagda på sjukhus samt smittspridning. SVT har också fällts för grafik som gett en inkorrekt bild, förklaras det i pressmeddelandet.