SD gör sig nu av med mediesatsningarna Riks och Samtiden, rapporterar Aftonbladet. Partiet har beslutat att man inte ska äga medier.
Sverigedemokraterna säljer nu sitt mediebolag Samtid & Framtid, vilket innebär att man även gör sig av med Youtubekanalen Riks och nättidningen Samtiden.
Beslut om detta fattades på ett partistyrelsemöte i måndags, enligt Aftonbladet. Detta innebär bland annat att SD inte längre kommer skjuta till pengar till verksamheten.
Sverigedemokraternas presschef Oscar Cavalli-Björkman bekräftar uppgifterna.
Men exakt hur övergången ska gå till, och till vem bolaget ska säljas, är ännu oklart.
Arbetet med att släppa mediekanalerna kommer pågå under sommaren.
– Partiet har sagt att man inte ska äga några medier, säger Dick Erixon, ansvarig utgivare för Sverigedemokraternas mediekanaler, till Aftonbladet.
Enligt tidningen har verksamheten varit kostsam för SD och enbart den tekniska utrustningen till Riks ska ha kostat ”tiotals miljoner kronor”. Förra året sköt SD in 450.000 kronor i Riks.
Aftonbladet hävdar också att man har uppgifter om att det en längre tid varit ”turbulent” på Riks och att flera medarbetare lämnat verksamheten. En källa uppger också att tittarsiffrorna sjunkit sedan den populära medarbetaren Rebecka Fallenkvist från Kristianstad fick gå från kanalen hösten 2022 sedan hon kallat Anne Frank för ”kåtheten själv”.
Nyligen deltog Swebbtvs vd Mikael Willgert i Riks, i samband med att kanalens Chang Frick testade Swebbtvs omtalade rödvin.