”Sanningsministeriet”: Ingen anledning att följa ukrainsk desinformation

DU BIDRAR ENKLAST GENOM ATT KLICKA HÄR:

Donate

Donera till Swebbtv - tillsammans formar vi Sverige

Foto: Verkhovna Rada-Wikimedia/Public domain

Ukraina har hyllats för sin förmåga att vinna det så kallade informationskriget mot Ryssland och forma ”narrativet” i västvärlden. Myndigheten för psykologiskt försvar, av kritiker kallat ”Sanningsministeriet”, har dock valt att ”nästan helt fokusera på rysk desinformation”, enligt SVT Nyheter. Det fanns ingen anledning att följa ukrainsk propaganda eftersom den inte riktades mot Sverige, påstod myndigheten.

Ukraina och dess medhjälpare har varit oerhört skickliga på att bygga upp ett narrativ kring det pågående kriget mot Ryssland, även om det på senare tid blivit allt svårare att upprätthålla bilden av att Ukraina vinner den militära konflikten.

Det har sagts att Ukraina ”vinner informationskriget”.

Strax efter den ryska invasionen spreds till exempel uppgifter om ett flygaress som kallades ”Kievs spöke” och som skulle ha skjutit ner 40 ryska fiendeplan.

Men Ukrainas flygvapen har senare förklarat att ”Kievs spöke är en superhjältelegend vars karaktär skapades av ukrainare”.

Den 11 maj publicerade medienätverket The Conversation en artikel kallad ”Ukrainsk propaganda: hur Zelensky vinner informationskriget mot Ryssland”, där det bland annat påpekas hur det ukrainska narrativet kraftigt påverkat västvärlden.

”Genom att lyfta fram sina militära framgångar mot mycket starkare ryska styrkor, lutar sig Ukraina in i David mot Goliat-myten och skapar hopp och stöd för den ’lilla killen’…. Ukraina har också rönt framgång i ett skuldbaserat narrativ i väst, som genom skambeläggning får Nato-länderna att tillhandahålla fler vapen för att hjälpa ukrainare… I Storbritannien utnyttjar det ukrainska narrativet det brittiska försvarsuppdraget att vara en ’kraft för det goda i världen’.

Även civila ukrainare hjälper till i propagandakriget, påpekas det i artikeln.

I en annan artikel i publikationen från den 12 maj, kallad ”Ukrainas informationskrig vinner hjärtan och sinnen i väst”, hyllas den ”ukrainska regeringens förmåga att sprida information om kriget på ett sätt som tilltalar västerländska känslor” samt landets skickliga strategi att ”forma den västerländska allmänhetens uppfattningar om kriget”.

Yaniv Levyatan, expert på informationskrig vid universitetet i Haifa i Israel, sade i april till Times of Israel att Ukraina vunnit en överlägsen seger i informationskriget mot Ryssland.

Enligt Levyatan har Ukrainas ”digitala offensiv” i avsevärd utsträckning bidragit till västmakters vilja att förse landet med bistånd och vapen samt att införa massiva sanktioner mot Ryssland.

Samtidigt har Zelensky blivit en stor stjärna genom otaliga framträdanden och han har lyckats övertyga världen att kriget i Ukraina också är deras krig, menar Levyatan.

– Jag tror den mest framgångsrika delen har varit att tvinga teknikjättar att välja att anpassa sig till den ena sidan framför den andra, säger Ilan Manor, föreläsare vid institutionen för kommunikation vid Ben-Gurion University, till Times of Israel.

Så hur har ukrainsk propaganda – som uppenbarligen avser att påverka västvärldens perception – hanterats av svenska MPF, Myndigheten för psykologiskt försvar?

– Vi har ingen anledning att följa ukrainsk desinformation eftersom den inte riktar sig mot Sverige, sade Mikael Tofvesson, operativ chef på MPF, till SVT Nyheter i mars.

Ur krigets enorma informationsflöde granskade man rysk propaganda. Enligt SVT valde myndigheten att ”lägga annat åt sidan och nästan helt fokusera på rysk desinformation”.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

  • - Håll dig uppdaterad med vad som händer hos Swebbtv
  • - Få inbjudningar till våra event, konferenser och live-sändningar
  • - Var först med att ta del av våra program