RT förlorar sändningslicens i Storbritannien

Foto: Benoît Prieur - CC-BY-SA

Mediacensuren till följd av kriget i Ukraina fortsätter. Nu förlorar ryska RT sin sändningslicens i Storbritannien med omedelbar verkan, rapporterar The Guardian. Beslutet gör det omöjligt för tv-kanalen att verka i landet.

Den brittiska medieregulatorn Ofcom har återkallat sändningstillståndet för ryska RT.

Detta efter politisk hets på att så skulle ske. Beslutet gäller med omedelbar verkan.

RT försvann för brittiska tv-tittare redan för ett par veckor i och med EU:s sanktioner mot Ryssland. Sanktionerna riktades nämligen även mot satellitföretag i Luxemburg och Frankrike, som tillhandahöll sändningen till Sky, Freesat och Freeview i Storbritannien, skriver BBC.

Men Ofcoms beslut är ett ännu hårdare slag mot tv-kanalen och innebär att det blir ”nästan omöjligt för den att återvända till Storbritannien”, uppger The Guardian.

Enligt Ofcom har RT brutit mot brittiska så kallade opartiskhetsregler då tv-kanalen framställt invasionen av Ukraina som ett ”fredsbevarande uppdrag” för att skydda ryssar i östra Ukraina.

RT:s studio vid Millbank Tower i Westminster ska ha tömts på utrustning redan under torsdagseftermiddagen.

Ofcom hävdar att beslutet är ”proportionerligt och nödvändigt” i ett demokratiskt samhälle. RT anses vara inte ”lämpad att inneha en brittisk sändningslicens”.

RT:s vice chefredaktör Anna Belkina säger i ett uttalande att Ofcom har ”berövat den brittiska allmänheten tillgång till information”. Hon kallar medieregulatorn för ”regeringens verktyg”.

– Vad vi sett de senaste dagarna, vare sig det handlar om kommentarer från EU-kommissionens ordförande eller från premiärminister Boris Johnson, är att ingen av dem kunnat peka på ett enda korn av bevis för att det som RT rapporterat inte varit sant, fortsätter hon enligt BBC.