Hård kritik när kontantbetalningar för äldre försvinner – ”Oerhört ointelligent”

Foto: Pixabay

Kassagirot, som många äldre och funktionshindrade använder bland annat för att betala räkningar, läggs nu ner. Enligt Kontantupprorets ordförande Björn Eriksson har Sverige kommit på den ”ointelligenta” idén att avskaffa kontanter, säger han i TV4 Nyheterna.

Den första september läggs betaltjänsten Kassagirot ner.

Tack vare Kassagirot har människor kunnat betala sina räkningar kontant, vilket många äldre, som inte använder digitala lösningar, är i behov av.

Kassagirot finns hos cirka 180 ombud i hela landet.

Men efter den 31 augusti kommer tjänsten inte längre gå att använda. Den försvinner.

Enligt TV4 Nyheterna berörs cirka 85.000 kunder, och det handlar främst om äldre och funktionshindrade.

Företaget ClearOn, som driver Kassagirot, anser inte att verksamheten är lönsam.

Men kritiken mot beslutet är hård.

– Sverige är såvitt jag vet det enda land som kommit på den oerhört ointelligenta lösningen att försöka avveckla kontanter. Det lämnar en massa människor utanför. Det tycker jag är förkastligt, säger Björn Eriksson, ordförande för intresseorganisationen Kontantupproret, till TV4.

När kontanter försvinner ställas hundratusentals människor utanför samhället. De kan inte längre sköta sin ekonomi och blir andra klassens medborgare, förklarar Björn Eriksson i ett pressmeddelande. Och myndigheterna låter det ske, hävdar han.

Länsstyrelserna och Post och Telestyrelsen ska se till att det finns betalsystem för alla invånare.

– Det är en beklämmande passivitet. Vi ser hur många verksamheter, även offentliga tjänster som enligt lag är skyldiga att acceptera kontanter, tar bort den möjligheten. Ansvariga myndigheter gör ändå ingenting, utan lämnar människor i oro och förtvivlan. Det är rent oanständigt och det finns bara en lösning – att politiken griper in, säger Björn Eriksson.

Följ Kontantupproret på Facebook.