Humorn i dagens Sverige är inte alls som den var för 20-30 år sedan. Förr kunde man skämta om saker som man absolut inte kan skämta om idag. Att göra en karaktär som föreställer en ”bombastisk invandrare” hade till exempel numera ansetts som ren rasism. Det säger komikern och skådespelaren Peter Wahlbeck i Swebbtv. De flesta av dagens ståuppkomiker saknar vasshet och sparkar bara in öppna dörrar, förklarar han.
– Ni är duktiga. Jag ger en eloge, att ni verkligen vågar, säger Wahlbeck om Swebbtv.
Det är i Swebbtvs senaste lördagsintervju som komikern Peter Wahlbeck intervjuas.
Där berättar han bland annat om sitt liv och karriär.
Enligt Wahlbeck är det stor skillnad på humorn idag och för 20-30 år sedan.
Nu måste man vara väldigt försiktig med vad man säger.
– Vår teaterhistoria är fylld av roliga gubbar. Kurt Olsson. Fibban. Det finns otaliga karaktärer som blivit populära. Jag spelade ju i många år en karaktär som hette Dragan. Det var på 90-talet. Jag kan säga att idag hade en sån karaktär inte kunnat bli populär som den blev då, för nu är det mycket mer en ängslig tid. Och det har ju Robert Gustafsson, vår största och bästa komiker, sagt, att det är en jobbig tid nu eftersom det är så jävla ängsligt.
– Karaktären Dragan var ju en plastish på en bombastisk invandrare. Dominant, patriarkal, vulgär. Idag skulle en sådan karaktär anses som rent rasistisk. Så är det. Men på 90-talet gick det bra, säger Peter Wahlbeck i Swebbtv.
Samtidigt är humorn en generationsfråga, enligt Wahlbeck.
– Det är som popmusik. Det rör sig.
Och den här ängsligheten har drabbat Wahlbeck personligen, påpekar han. Han håller ju inte sig inom de bestämda gränserna.
– Jag är nog inte ensam om det. Jag tror det finns många journalister som skulle vilja ta bladet från munnen. Men det handlar om att man inte kan försörja sig. En journalist vågar inte skriva. Risken är att han blir av med sitt jobb. Detta har ju drabbat många artister, inte minst mig.
”Ängsligheten” är vida utbredd. Till och med bland arrangörer.
– Du kan bli rasistanklagad om du spelar en invandrarkaraktär. Det är ängsligt. Det är sociala medier och politiskt korrekta människor som styr i media och på tv-hus. Alla är ängsliga. Alla kör ”safe”. Särskilt den svenska ståuppkåren. De är ju så politiskt obildade att det är skämmigt. Ingen av dem är vass eller skarp. Om de är det, så är det politiskt korrekt.
– De sparkar in öppna dörrar.
Peter Wahlbeck tar sedan Swebbtv som motsatsen till denna skadliga ängslighet, eller ”cancelkultur”. Swebbtv kör inte ”safe”, påpekar han.
– Swebbtv ligger på gränsen och är samhällsbärare genom att föra fram väldigt allvarliga saker.
– Ni är verkligen duktiga. Jag ger en eloge, att ni verkligen vågar, säger Wahlbeck om Swebbtv.
– Man ska aldrig pudla, inflikar Swebbtvs vd Mikael Willgert under intervjun. För det hjälper inte. Och det skadar bara det man själv tror på.
Peter Wahlbeck går även djupare in på bland annat ståuppkomik, som han själv är specialiserad på. Det är ett väldigt avancerat hantverk, förklarar han. Till skillnad från teater är ståuppkomik ett sorts samspel mellan komikern och publiken. I värsta fall kan en enda sur person i ett sällskap i publiken förstöra kvällen eftersom denne kan påverka stämningen bland andra åhörare.
– Han kväver sitt sällskap, för då ska de vara artiga mot honom. Och så börjar bordet bredvid sluta skratta, för de undrar varför det andra bordet slutat skratta. Och så håller det på så.
Men det kan också vara det omvända. Att en glad person drar igång hela rummet.
När det är som allra bästa för en ståuppkomiker ”rör sig skrattet som en kosmisk kraft och smittar alla”, säger Peter Wahlbeck.
Se hela intervjun: