Så kallade aktivistgrupper har förmått företag att stoppa sina annonser på Twitter sedan miljardären och ”yttrandefrihetsabsolutisten” Elon Musk, som han själv kallat sig, tagit över plattformen. Detta har lett till en ”massiv nedgång” i intäkter, enligt Musk.
Under fredagen kunde Swebbtv Nyheter rapportera att en mängd globalistiska företag stoppat sina annonser på Twitter efter Elon Musks köp av mikrobloggen.
Bolagen befarar att yttrandefrihet ska återinföras på plattformen.
Nu bekräftar Elon Musk att försöken att sänka Twitter fått effekt.
”Twitter har haft en massiv nedgång i intäkter, på grund av att aktivistgrupper pressat annonsörer, trots att inga förändringar med innehållsmoderering skett och att vi gjort allt vi kunnat för att blidka aktivisterna”, skriver han på Twitter.
”Extremt störande! De försöker förstöra yttrandefriheten i Amerika”, påpekar han.
Twitter går back 4 miljoner dollar om dagen, skriver han i ett annat inlägg.
Vänsterextrema ADL bekräftar att man står bakom kampanjen att få annonsörer att stoppa sin marknadsföring på Twitter.
”Idag ansluter vi oss till dussintals andra grupper för att be annonsörer att pausa Twitter-utgifter eftersom vi är djupt oroade över antisemitism och hat på plattformen”, skriver ADL i ett inlägg.
Så här fortsätter ADL hemsidan:
”Vi träffade Elon Musk tidigare i veckan för att uttrycka vår djupa oro över några av hans planer och ökningen av giftigt innehåll efter hans förvärv. Sedan dess har hat och desinformation spridit sig, och han har vidtagit åtgärder som får oss att frukta att det värsta är att komma. Vid denna tidpunkt uppmanar vi annonsörer att pausa sina utgifter globalt tills det står klart om Twitter förblir engagerat i att vara en säker plats för annonsörer såväl som för samhället i stort.”
Twitter has had a massive drop in revenue, due to activist groups pressuring advertisers, even though nothing has changed with content moderation and we did everything we could to appease the activists.
Extremely messed up! They’re trying to destroy free speech in America.
— Elon Musk (@elonmusk) November 4, 2022
Regarding Twitter’s reduction in force, unfortunately there is no choice when the company is losing over $4M/day.
Everyone exited was offered 3 months of severance, which is 50% more than legally required.
— Elon Musk (@elonmusk) November 4, 2022
Again, to be crystal clear, Twitter’s strong commitment to content moderation remains absolutely unchanged.
In fact, we have actually seen hateful speech at times this week decline *below* our prior norms, contrary to what you may read in the press.
— Elon Musk (@elonmusk) November 4, 2022
⚡️⚡️⚡️ Power to the People ⚡️⚡️⚡️
— Elon Musk (@elonmusk) November 5, 2022
Today, we are joining dozens of other groups to ask advertisers to pause Twitter spending because we are profoundly concerned about antisemitism and hate on the platform. Here's why we're asking advertisers to #StopHateForProfit and #StopToxicTwitter🧵https://t.co/a83e2eTFwz
— ADL (@ADL) November 4, 2022