Bonnier News, Sveriges största mediekoncern, bedriver redan verksamhet längs hela gränsen mot Ryssland. Nu utökar man denna med en ryskspråkig nättidning i Tallinn särskilt riktad mot unga ryssar, uppger DN. Bonniers vill kontrollera den information som ryssar konsumerar och hoppas kunna uppnå det målet inom ett år.
Det var i onsdags som Bonnier News och Amedia startade en ryskspråkig nättidning i Tallinn.
Tidningen kallas Repost och riktas mot människor i och utanför Ryssland.
Efter det ryska anfallet mot Ukraina började Bonnier News skänka pengar till ukrainska medier, skriver DN. Därefter har en stiftelse bildats i Sverige samt ett bolag Estland.
Nättidningen, som har ett tiotal anställda, är särskilt anpassad för unga ryssar.
Enligt TT är avsikten att ”ge en oberoende och sanningsenlig bild av kriget i Ukraina – riktad till rysktalande”.
Svensk projektledare är Expressens tidigare chefredaktör Thomas Mattsson. Man har även lyckats värva namnkunniga ryska journalister som Andrus Vaher, som tidigare var chefredaktör för herrmagasinet Esquire i Moskva.
Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri och affärsansvarig för Bonnier News Business, ger ut tidningen.
Enligt Fellman är kriget i Ukraina mycket av ett informationskrig, varför Bonniers satsning att påverka ryssar är viktig. Bonnier News är redan ”superrepresenterade” i Baltikum, Polen och Finland, alltså längs hela gränsen mot Ryssland, som Peter Fellman uttrycker det i DN.
– Stödet för Putin har ju stärkts sedan kriget började. Vi måste komma åt människor så att de tar till sig vår information, säger han till DN.
Tidningen ska arbeta långsiktigt. Men om ett år tror Peter Fellman att man kommit på hur man ”når ryssar bäst” med Bonniers information.
Fellman förutser att det kommer ske försök att blockera sajten, så att bara personer med VPN-koppling kan nå den. Alltså precis det som EU gjort mot ryska nättidningar som Russia Today. Svenskar kan inte längre läsa RT, såvida de inte kopplar upp sig via VPN eller använder proxy.