”Helt koko i huvudet” – klimatelitens elbilsmani inte förankrad i verkligheten

DU BIDRAR ENKLAST GENOM ATT KLICKA HÄR:

Donate

Donera till Swebbtv - tillsammans formar vi Sverige

Makteliten i Bryssel har infört förbud mot nyförsäljning av bensin- och dieselbilar från 2035. Men att satsa på elbilar är ”helt koko i huvudet”, säger Magnus Stenlund i Swebbtvs senaste nyhetsanalys. Det innebär, bland annat, att man kommer tvingas ersätta och bygga nya bilar snabbare och oftare. Den ekonomiska livslängden är kortare, vilket får negativa konsekvenser både på ekonomin och miljön.

Tidigare i år bestämde sig makthavarna i Bryssel för att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar bilar i EU från 2035.

Enligt kritiker handlar detta egentligen inte alls om klimatet utan om att frånta människor deras frihet. Bilen är central för människors möjlighet att kunna röra sig.

Alla kommer inte ha råd med elbilar, och det finns inte råvaror för att producera tillräckligt med elbilar. Materialen, så som litium, går inte att få fram, oavsett hur mycket man betalar.

Enligt Magnus Stenlund kommer vi aldrig bli av med oljan, åtminstone inte under vår livstid, då den är så idealiskt anpassad för allt som har med rörelseenergi att göra, så som fordon.

– Det kräver sådana enorma kostnader i omvandlingen av annan energi för att det ska kunna fungera, säger han i Swebbtvs senaste nyhetsanalys.

– Det mest enkla sättet att tänka kring det här är ju att säga att en tank på en bensinbil kanske kostar 50 kronor att tillverka, påpekar Mikael Willgert. Så ersätter man det med ett batteripack som kostar flera hundra tusen att tillverka. Hur ska den ekvationen gå ihop? Då ska man ju spara in det på motor och andra delar, men det gör man ju inte.

Enligt Magnus Stenlund har el- och hybridbilar ett sämre andrahandsvärde. Detta trots att det finns förmånsvärden, som skattelättnader.

– Trots dem är det en snabbare försämring av värdet, det vill säga den ekonomiska livslängden är kortare, påpekar han.

Och det innebär negativa konsekvenser inte bara för ekonomin utan även för ”klimatet”.

– Man måste alltså ersätta och bygga nya bilar snabbare och oftare. Det är ju helt koko i huvudet. Och det är så enkelt att se att det här blir fel. Men det förs inte ut av någon.

– Det får inte föras ut.

Så varför har bilföretagen inte protesterat? Kanske såg de en möjlighet för merförsäljning, just eftersom elbilarnas livslängd är kortare, menar Mikael Willgert.

Stenlund tror dock det främsta skälet är planekonomiskt.

– De flesta av dessa ordrar är ju från företag och offentlig sektor. De är mycket få privatpersoner som köpt elbilar själva, vilket är en tydlig anvisning om att det egentligen inte är marknadsmässigt möjligt att sälja det här utan det är bara politik.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

  • - Håll dig uppdaterad med vad som händer hos Swebbtv
  • - Få inbjudningar till våra event, konferenser och live-sändningar
  • - Var först med att ta del av våra program