WSJ: Företag pausar annonser på Twitter – befarar minskad censur efter Musks köp

DU BIDRAR ENKLAST GENOM ATT KLICKA HÄR:

Donate

Donera till Swebbtv - tillsammans formar vi Sverige

Foto: U.S. Air Force photo-Trevor Cokley/Public Domain

En rad globalistiska företag pausar nu sina annonser på Twitter på grund av att Elon Musk har köpt den populära plattformen. Bolagen befarar bland annat att Musk ska sluta ”moderera” vad användare får skriva på Twitter, uppger Wall Street Journal.

Fler företag väljer nu att pausa sina annonser på Twitter efter att Elon Musk köpt mikrobloggen.

Det handlar om livsmedelsföretaget General Mills, Oreo-tillverkaren Mondelez International, vaccinjätten Pfizer samt Volkswagens Audi.

Enligt Wall Street Journal ansluter sig bolagen till ”den växande lista över företag” som tillfälligt stoppar sin annonsering.

Vissa annonsörer är oroade för osäkerheten i Twitter efter att flera höga chefer fått lämna nätjätten, andra för att Twitters innehållsmoderering, alltså censur, av vad som får skrivas på mikrobloggen kommer minska i och med Musks köp av tjänsten.

Företagen befarar att detta kan leda till ”en ökning av stötande innehåll på plattformen”, enligt den amerikanska tidningen.

– Vi kommer fortsätta bevaka denna nya riktning och utvärdera våra marknadsföringsutgifter, säger en talesperson för General Mills.

I sociala medier menar vissa att detta är globalisternas sätt att slå tillbaka och fortsätta försöka kontrollera vad som skrivs på Twitter.

Elon Musk har själv kallat sig för en ”yttrandefrihetsabsolutist”.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

  • - Håll dig uppdaterad med vad som händer hos Swebbtv
  • - Få inbjudningar till våra event, konferenser och live-sändningar
  • - Var först med att ta del av våra program