Örebro kommun i fiffelskandal

Foto: Faksimil Örebro kommun webbtv (Kommunalråd John Johansson)

Örebro kommun har avslöjats av den tidigare polismannen Peter Springare för att ha fuskat vid räkning av folkomröstningsunderskrifter. Detta innebar att en folkomröstning om klimatprojektet BRT stoppades, men nu ser det ut som om att folkomröstningen ändå kommer hållas.

Örebro kommun och Örebro region vill satsa på att få kollektivtrafiken att fungera bättre i Örebro, vilket bland annat innebär att vägar ska byggas om. Flera partier i Örebro kommunfullmäktige har varit kritiska till detta och därför samlat in namnunderskrifter för att få till stånd en folkomröstning. Detta stoppade däremot Örebro kommun efter att ha granskat namnunderskrifterna och underkänt tillräckligt många för att frågan om folkomröstning inte skulle tas upp i fullmäktige. När den tidigare polismannen Peter Springare, som också tillhör Örebropartiet, inledde en granskning av namnunderskrifterna som underkänts upptäckte han att flera av dem var felaktigt underkända.

– Vi reagerade ganska tidigt när de gick ut och påstod att de hittat ett antal tusen namn som var helt fel och som de hade förkastat. De antydde i samband med det att det inte skulle räcka. Det fick oss att gå i taket och undra vad sjutton handlar det här om, säger Springare i en intervju till Samnytt.

En av de som granskat underskrifterna från kommunens sida är Peter Björk som är tjänsteman på kommunen, men han är även socialdemokratisk politiker och sitter i regionfullmäktige. I regionfullmäktige har han röstat för BRT-projektet. I korthet kommer projektet innebära att bussarna får särskilda filer för att köra i, men det kommer också påverka biltrafiken negativt med fler köer som följd. Vidare kommer kostnaderna vara omfattande, etapp ett skulle kosta 250 miljoner kronor, men redan visar resultatet att de styrande politikerna underskattat kostnaderna med över 100 miljoner kronor. Örebropartiet, Sverigedemokraterna, Liberalerna och det lokala folkinitiativet och partipolitiskt obundna Trafikupproret har motsatt sig BRT-projektet.

Moderaterna som tidigare varit positiva till BRT-projektet, men vill nu pausa det på grund av kostnadsökningarna. Det räcker att Moderaterna lägger ner sina röster för att folkomröstning om BRT ska genomföras i Örebro kommun. Folkomröstningen är däremot bara rådgivande. Lokala politiker har tidigare struntat i folkomröstningsresultat. Folkomröstningen om vindkraftsparken i Malung-Sälens kommun förra året är ett sådant exempel, där 52,5 procent röstade nej till vindkraftsutbyggnaden. Den socialdemokratiskt styrda kommunen valde ändå att gå vidare med att bygga vindkraften.