Allt fler partier svänger i frågan om reduktionsplikt. Även Vänsterpartiets partiledare har nu deklarerat att reduktionsplikten är problematisk. Reduktionsplikten innebär att dyrt biodrivmedel måste blandas in i bensin och diesel, inblandningen ska successivt öka fram till 2030.
Tidigare har enbart Sverigedemokraterna varit motståndare till reduktionsplikten, som är en av flera anledningar till att drivmedelspriset skenar. Den andra starkt bidragande anledningen till de dyra drivmedelspriserna är den omfattande beskattningen av diesel och bensin. Diesel drabbas hårdast av reduktionsplikten då drivmedlet har högre inblandning av biodrivmedel än bensin, dessutom ska ökningen vara högre fram till 2030 för diesel än bensin.
Moderaterna, Sverigedemokraterna, Vänsterpartiet och Kristdemokraterna är de som vill se över reduktionsplikten. Det innebär att det finns en majoritet som ser den nuvarande politiska inriktningen som problematisk. Trots det var det enbart Moderaterna som röstade för Sverigedemokraternas och Kristdemokraternas förslag om en sänkning av reduktionsplikten när förslaget lades fram i miljö- och jordbruksutskottet. Om Vänsterpartiet avser att stödja det när det kommer till skarp omröstning i riksdagen återstår att se.
Energiminister Khashyar Farmanbar menar i en intervju till TT att reduktionsplikten bör finnas kvar.