Skulle Socialdemokraterna bestämma skulle den skyhöga reduktionsplikten som gör att Sverige har rekordhöga bränslepriser få vara kvar. Detta framgick under en stor klimatdebatt i riksdagen.
Socialdemokraterna vill ha kvar reduktionsplikten på nuvarande nivåer, vilket har lett fram till de påfrestande bränslepriser som Sverige har. Detta framkom under en särskild debatt avseende klimatet i riksdagen.
Det var i ett replikskifte, mellan Sverigedemokraternas miljöpolitiska talesperson Martin Kinnunen (SD) och den socialdemokratiska riksdagsledamoten Anna-Caren Sätherberg (S), som det framgick att Socialdemokraterna vill se fortsatt hög inblandning av biodrivmedel.
– Man måste ta in flera saker. Det här handlar också om säkerhetspolitik. Jag vill tanka mer svenskt i tanken, öka vår försörjningsförmåga och skapa fler svenska jobb, replikerade Sätherberg efter att Kinnunen pressat henne till att svara på hur Socialdemokraterna ställer sig till reduktionsplikten.
Detta är ett av de vanligt återkommande argumenten, att man ska använda restprodukter från bland annat skogsbruket för att göra biodrivmedel. Det finns däremot begränsad tillgång till biodrivmedel att blanda in i diesel och bensin, vilket gör att priserna pressas uppåt. Sverige har högst reduktionsplikt i hela EU efter att den tidigare rödgröna regeringen bedrivit en klimatextermistisk politik under den föregående mandatperioden.
Det folkliga motståndet mot de skenande bränslepriserna har tagit sig olika form, men även Socialdemokraterna har känt sig pressade att vidta politiska åtgärder för att motverka priserna på diesel och bensin. De vill istället för sänkt reduktionsplikt se en glesbygdsrabatt på bränsle.
– Vi socialdemokrater vill att vanligt folk ska klara av klimatomställningen på ett bra sätt. Därför hade vi bland annat en tankrabatt för att se till att man skulle ha råd att tanka om man bor i Sveriges glesbygder, menade Sätherberg under debatten.
Sveriges glesbygdskommuner är bara 20 till antalet och förslaget skulle således omfatta ytterst få av de som är beroende av sin bil i vardagen.
Kinnunen framhöll under replikskiftet att en lyckad klimatpolitik måste få acceptans i folkdjupet.
– Naturvårdsverket gjorde nyligen i sin rapport ett mycket viktigt konstaterande. Klimatpolitiken måste ha acceptans från befolkningen. Det är här som Socialdemokraterna och Miljöpartiet har misslyckats, menade Kinnunen avslutningsvis i debatten.
Den svenska reduktionsplikten är en fråga som delar Tidöpartierna, där Sverigedemokraternas finanspolitiska talesperson Oscar Sjöstedt tidigare sagt i en intervju med TV4 att det blir regeringskris om regeringspartierna inte går med på en omfattande sänkning av reduktionsplikten.