Restaurangkedjan Pinchos inför ett konstgjort kött på sin meny. Enligt bolaget är detta ”ett stort steg för en mer hållbar framtid för matindustrin”, heter det i ett pressmeddelande.
Det är den stora restaurangkedjan Pinchos som inför syntetiskt 3D-printat kött på sin meny.
Man blir rentav den första stora aktören på nationell nivå som satsar på en sådan produkt, förklarar man i ett pressmeddelande.
Enligt Pinchos handlar det om ett ”icke-animaliskt” så kallat kött som tas fram i samverkan med foodtechbolaget Redefine Meat.
”Köttet” produceras med en 3D-printer som skapar en struktur av protein, smak och fett.
”Resultatet är slående likt vanligt kött”, skriver man. Men ingredienserna är soja, vete, vegetabiliska oljor, kryddor och torkade grönsaker.
Pinchos kommer initialt erbjuda två rätter med det 3D-printade köttet, eller ”New Meat”, som det också kallas. En hamburgare och en steak sandwich.
Rätterna lanseras först i Stockholm den 21 april. Sedan ska de även införas i Göteborg i maj och sedan i övriga städer i september.
Det konstgjorda köttet har ”91 procent lägre klimatavtryck” jämfört med riktigt kött, påpekar företaget.
– Det känns väldigt roligt att kunna erbjuda våra gäster ett hållbart alternativ som vi vet att de kommer att älska. Smaken och texturen i det 3D-printade köttet efterliknar traditionellt kött i väldigt hög grad och jag tror att många köttälskare kommer ha svårt att känna skillnaden när de provsmakar, säger Pinchos matutvecklingsansvariga Per Larsson i ett uttalande.
Läs också: Planekonomi lurar bakom klimatfrågan: ”Gör oss fattigare – enda effekten det har”