Priset på diesel skenar i Sverige. Bara de senaste två dagarna har priset ökat med 70 öre, enligt Expressen. Idag höjdes det med 40 öre och är nu en bra bit över 27 kronor.
Riktpriset för diesel är idag hela 27,36 öre. Det börjar alltså närmare sig 30 kronor.
Samtidigt kostar en liter 95-oktantig bensin 23,33 kronor, 25 öre mindre jämfört med igår.
Bakgrunden är den så kallade reduktionsplikten, Sveriges höga drivmedelsskatter samt de fiaskoartade anti-ryska sanktionerna, som ser ut att slå mer mot västvärlden än mot Ryssland.
Ungefär hälften av dieseln i Europa kommer från Ryssland.
Sveriges Radio varnade tidigare i år för att det kan bli ”brist på diesel i Europa på grund av sanktioner mot Ryssland och att det i värsta fall kan krävas ransonering”.
”EU:s nya sanktioner trycker upp dieselpriset – men stoppar inte Putin”, rapporterade DN i maj.
– För Sveriges del kan det påverka priset på till exempel på diesel på sikt, som Europa importerar i stora mängder från Ryssland, sade Ekots ekonomikommentator Kristian Åström i samband med EU:s importstopp av rysk olja. Sen om det kommer påverka Rysslands agerande i Ukraina återstår väl att se, kanske troligtvis inte.
Men EU har välkomnat energikonsekvenserna av kriget i Ukraina. Man använder det som en förevändning för att driva igenom sina klimatfanatiska agenda. I maj kom alltså beskedet att EU succesivt ska göra sig oberoende av samtliga tre fossila bränslen från Ryssland.
– Och aldrig gå tillbaka till det igen. Om det är något Putin uppnått så är det att han har förlorat sin bästa kund och Europa kommer aldrig komma tillbaka. Han knuffade oss – och det är bra – i riktning mot förnybar energi, sade EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen.