Den digitala brevlådan Kivra, som ägs av Wallenbergs och H&M-ordföranden Karl-Johan Persson, blir de stora vinnarna när regeringen tvingar på folket vaccinationsbevis, skriver SvD Näringsliv. Kivra har fått en halv miljon nya kunder tack vare covidpassen.
Idag införs covidpass i hela Sverige. Samtidigt ligger det endast 39 covidpatienter på IVA – i hela landet med 10,3 miljoner invånare. Det kan jämföras med april 2020, då döver 550 covidsjuka fick intensivvård.
Covidpassen har upprört många människor.
Men det finns också företag som vinner på passen.
Den digitala brevlådan Kivra, där man direkt kan hämta sitt covidpass på nätet, har fått in en enorm mängd kunder tack vare vaccinationsbevisen.
Dagarna innan covidpassens införande drog man in 10.000 nya kunder per dag, mot normalt 1.000.
Redan innan vaccinationsbevisen hade Kivra 90 procent av marknaden. I slutet av förra året fanns det knappt 4 miljoner användare på tjänsten. Nu har siffran ökat till 4,8 miljoner.
En halv miljon av kunderna ”är en ren effekt av vaccinbevisen”, skriver SvD.
Kivra ägs av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), förvaltningsbolaget FAM (Wallenbergstiftelserna) samt styrelse och personal, skriver Kivra på sin hemsida.