Swedbank har drabbats av en stor ”IT-störning” som bland annat innebär att kunder ser minus och fel saldo på sina konton.
Det är kunder hos Swedbank som det senaste dygnet rapporterat in allvarliga fel på sina bankkonton.
Kunders konton visar fel saldo, de ”har fått sina bankkonton tömda”, skriver Dagens industri. Di har i efterhand ändrat formuleringen till att kunder ”fått minus på kontot trots att de har pengar”.
Enligt GP möttes kunder av ”obegripliga minussiffror” när de loggade in på sina konton.
Swedbank uppger nu att man har hittat felet, men det är ännu inte åtgärdat.
”Vi har en pågående IT-störning som innebär att vissa kunder har felaktiga saldon på sina konton. Orsaken till störningen är en planerad uppdatering av våra interna system som gått fel. Vi beklagar givetvis detta och arbetar så snabbt vi kan för att lösa problemet. Våra kunder kan känna sig trygga med att deras pengar och information är säkra hos oss. Som kund behöver du inte göra något”, skriver Swedbank på sin hemsida.
– Vi har inte någon prognos just nu – men vi jobbar systematiskt. Detta kan ta lite tid att rätta till, skriver Swedbanks presskontakt Ralf Bagner i en kommentar till GP.