Hantverkare i Stockholm slår larm om att deras arbetssituation i innerstan är mycket ansträngd då de ofta saknar plats att ställa bilen. Ett kontroversiellt förslag som att ta bort 150 p-platser i syfte att levandegöra Skeppsbron har väckt starka protester från grannar och näringsidkare.
När ett projekt i huvudstaden genomförs och konsekvensen innebär att p-platser försvinner brukar staden hänvisa till att de snarare flyttas runt till garage eller andra närliggande gator.
Siffror från trafikkontoret visar att det idag finns cirka 37.000 parkeringsplatser på gatunivå i Stockholms innerstad. Trafikkontorets system som används kan inte få fram exakta siffror för tidigare år, däremot är finns det tydliga indikationer på att en minskning har skett.
– Mellan tummen och pekfingret är det 5 000 parkeringsplatser som försvunnit de senaste tio åren, säger Josefine Mittermaier som är enhetschef för parkering på trafikkontoret till tidningen Mitti.
Undersökningar som görs av parkering i utvalda kvarter gör att det går att få en ungefärlig uppskattning av minskningen.
– Det främsta skälet till minskningen är att vi har omvandlat många gator, anlagt körfält för kollektivtrafik, byggt cykelbanor och breddat gångbanor. Även angöring går före parkering vid kantsten. Men det är inget unikt för Stockholm, fortsätter Mittermaier i intervjun med Mitti.
Stockholms styrande politiker har genomfört en stor omvandling av innerstaden. Där parkeringsplatser och körfält för bilar har fått ge plats för cykelbanor, gångbanor samt körfält för bussarna. Miljöpartiet som suttit med länge i styret av Stockholm har sin klimatalarmistiska agenda som ett skäl till omvandlingen, vilken Socialdemokraterna och Moderaterna har fallit till föga för.