Kina försöker ta över batterimarknaden och väst borde kanske låta dem göra det. Vi borde kanske satsa på något som vi har varit ledande på i stället, som dieselbilar, säger Mikael Willgert i Swebbtvs ekonomimagasin.
I Kina har man nu halverat sina batteripriser och Northvolt kommer enligt experter ha svårt att göra vinster i framtiden. Kina täcker hela den globala efterfrågan på batterier självt. Kina har gett ”enorma subventioner till sina batteribolag”, kan man läsa i DN.
– De är väldigt, väldigt långsiktiga i Kina, säger ekonomen Micael Hamberg i Swebbtvs ekonomimagasin. Det de gör i Kina är att de dumpar medvetet det här på sin egen befolknings bekostnad för att slå ut västerländsk industri och när den väl är utslagen så sitter man ju där på hela industrin i sitt eget land i stället. Man lånar till att slå ut västerländsk industri.
– Så detta kan vara en lånstiktig satsning på att slå ut den västerländska industrin, ta över jobben och sen slå mynt av det på lång sikt. En långsiktig strategi från Kina. Medan vi i väst har den här kvartalskapitalismen, vi måste ha siffror hela tiden.
Men har Kina gett sig sjutton på att de ska äga batterimarknaden oavsett vad det kostar, påpekar Mikael Willgert, kanske det inte är där väst ska ge sig in. Vi kanske borde satsa på något annat, som vi är bra på, som dieselbilar, som vi varit ledande på.
”Elbilsförsäljningen rasar” kunde man nyligen läsa i SVT. Men vad var egentligen syftet med den här elbilshysterin?
– Vad var meningen med allt det här egentligen?, fortsätter Willgert. Vad var det vi skulle uppnå med de här elbilarna?
– Ja, det är ju koldioxidmålet som ligger och trycker på hela tiden, svarar Hamberg. Och det är klart, är man övertygad om att jorden kommer gå under med mer koldioxid i atmosfären… har man den panikartade känslan så är man ju beredd att offra vad som helst. Då är Kina där och skor sig på det. Dumpar priserna och tar över den branschen.