Att ersätta alla bensin- och dieselbilar med elbilar är inget som går att genomföra. Det är ”kvalificerat önsketänkande och självbedrägeri”, säger Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik, i Fjärde Statsmakten i Swebbtv. Politiker sysslar inte längre saker som går att genomföra, utan sådant som låter bra.
Elbilar är inte så ”gröna” som vissa kanske tror.
– 60 procent av världens el kommer från fossila bränslen, säger Jan Blomgren. Det betyder att du flyttar väsentligen utsläppen från avgasröret på bilen till ett kolkraftverk. I väldigt stor utsträckning. Och det gör att nettoeffekten vad gäller koldioxid inte är så stor av att köra elbilar.
Resultatet kan till och med vara negativt.
En analys visar att man måste köra elbil 20.000 mil för att den ens ska komma ikapp dieselbilen. Sedan var det lite bättre, men inte radikalt bättre, enligt Blomgren.
– Vi pratar inte om halvering, utan det är några procentminskningar. Och som du säger, de kan mycket väl ätas upp när man ska dra elnät och sånt, för det var inte med i den här analysen. Och ska man göra det på en global skala, det är inte säkert att elbilar över huvud taget gör något positivt, fortsätter Jan Blomgren i Swebbtv.
För att ersätta hela världens bilflotta med elbilar skulle det krävas en ”enorm ökning” av gruvdrift. Och det kommer inte ske.
Så att elbilar i praktiken ska ersätta ”fossildrivna” bilar är egentligen bara en dröm, fantasier, som aldrig kommer gå i uppfyllelse.
Trots det är det alltså det som politikerna och EU försöker göra.
Så var kommer egentligen alla dess idéer ifrån?
– Ja, det kan man fråga sig, säger Jan Blomgren i Swebbtv. Men det är ju kvalificerat önsketänkande och självbedrägeri som ligger bakom.
Politiker gör inte längre sådant som fungerar utan det som låter bra. Världen skulle kunna elektrifiera alla bilar i Norge och Sverige. Det klarar planeten, även om det skulle bli dyrt.
– Sverige och Norge tillsammans, 15 miljoner invånare, jämfört med åtta miljarder på jorden, 500 gånger fler människor. Då kan du glömma det hela, påpekar Blomgren.