Europeiska biltillverkare har inte lyckats på elbilsmarknaden. Det ”blev inte alls vad man trodde”, konstaterar Mikael Willgert i Swebbtvs senaste ekonomimagasin. Elbilssatsningen funkar inte, säger ekonomen Bo Hansson.
Det är i Swebbtvs ekonomimagasin som Mikael Willgert och ekonomerna Bo Hansson och Micael Hamberg bland annat diskuterar Nothvolt, inflationen och elbilsmarknadens utveckling.
– Det som är särskilt oroande för svensk tillväxttakt just nu är ju den avmattning och försvagning som sker i Tyskland. Tyskland är en av våra största, om inte den största export- och importmarknad som Sverige har enskilt. Vad som händer i Tyskland ger ju en stor återverkan även i Sverige, säger Bo Hansson i Swebbtv.
– Bilindustrins nedgång. Elbilssatsningen funkar inte. Det är stora problem för BMW, Volkswagen, Mercedes. Volkswagen gick ut och annonserade att man överväger, för första gången, att lägga ner en anläggning nånstans. Och de här signalerna är illavarslande. Dels för tysk bilindustri. Dels för underleverantörer till tysk bilindustri. Men även för svenska företag som också är underleverantörer till den tyska bilindustrin. Både när det gäller råvaror som stål och så vidare men också när det gäller en massa komponenter.
Samtidigt har elbilsförsäljningen backat rejält, påpekar Mikael Willgert. Den blev inte alls vad man trodde. De europeiska biltillverkarna har inte lyckats med elbilar så som de kinesiska gjort.
– Det finns ju ett grundläggande problem som inte nämns så mycket i debatten, säger Bo Hansson. Elbilar är ju generellt för dyra för att få ut dem i en stor volym till allmänheten. Det är för dyrt att köpa en elbil idag och framför allt när du har räntan på den nivån du har. Det blir svårare att låna till att köpa en elbil. Prissättningen är för dålig. Det är där kineserna har ett övertag. De ser till att hålla priserna betydligt lägre. Och då blir det problem. För då blir det ingen lönsamhet för tyska eller andra europeiska biltillverkare.
Konsekvensen blir att konsumenten fortsätter med bensin- och dieselbilar.