Den vänsterliberala nätjätten Google kommer sätta upp ett särskilt team för att styra informationsflödet på nätet inför Sveriges riksdagsval i höst. Officiellt påstår företaget att man vill ”motverka desinformation”, uppger TT.
Det är Google, som äger Youtube, som nu planerar att styra vilken information som får spridas inför det svenska riksdagsvalet i höst. Officiellt heter det att man ska ”öka säkerheten och motverka desinformation” kring valet.
Enligt TT har nätjätten satt upp ett speciellt team för att hantera valet och som kommer ha direktkontakt med svenska myndigheter, politiker och journalister.
Google samarbetar bland annat med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, samt det nya ”Sanningsministeriet” Myndigheten för psykologiskt försvar.
Man ska göra det lättare att hitta information inför valet, påstås det.
– När nu många vänder sig till Google och Youtube för att hitta information kring valet är det extra viktigt att våra plattformar inte missbrukas, säger Googles samhällspolitiska chef i Sverige, Sara Övreby, enligt TT.
Samtidigt kommer bara registrerade användare få köpa annonser. En särskild databas upprättas också för att kontrollera exakt vem som köper annonser, hur mycket pengar som används och till vem annonserna riktar sig.
Google är ett av de företag som hårdcensurerat vad som får sägas kring covid-19 på deras plattform och har bannlyst vaccinkritik från Youtube.
Företaget har publicerat ett absurt långt regelverk om vad som får och inte får sägas.
Bland annat får man inte säga att munskydd kan vara dåligt för hälsan eller att vaccin gör så man blir smittad av covid-19. Det är också förbjudet att säga att ”pandemin är över”. Man får inte heller komma med påståenden om de så kallade vaccinen ”som motsäger experterna från lokala hälsomyndigheter eller WHO”, förklarar Google i sin policy.