MIKAEL WILLGERT: Glöm att Lyten har realistiska planer för en återstart i Skellefteå!

DU BIDRAR ENKLAST GENOM ATT KLICKA HÄR:

Donate

Donera till Swebbtv - tillsammans formar vi Sverige

Köparen av Northvolt är ett labb som inte kan massproduktion och som saknar det kapital som behövs!

När det gäller förvärvet av konkursboet Northvolt skulle man vänta sig att köparen är mycket kapitalstark och har en gedigen erfarenhet från massproduktion av litium-jon-batterier. Exempelvis en stor batteritillverkare med en kapitalstinn ägare. Det bolag som har lagt det vinnande budet på Northvolt är inget av detta, utan snarast motsatsen. Köparen heter Lyten och är belägen i Kalifornien.

Lyten är ett startuppbolag som har provat sig fram inom olika teknologiområden sedan 2015

Intrycket utifrån bolagets hemsida är att det har tagit sin utgångspunkt ifrån exploatering av grafenteknologi. Grafen blev ett strategiskt forskningsområde efter nobelpriset 2010 och fick omfattande finansiering för att utforska olika möjliga applikationer.

Lyten arbetar inte primärt med Litium-jon-teknologi

Grafen har en potential för användning inom batteriteknologi men även som konstruktionsmaterial vilket är några av de applikationer som Lyten har fokuserat på. Men Lytens batterier är av typen svavel-Litium, vilket är en helt annan teknologi än den som skulle ha producerats i Skellefteå. Denna teknologi har ännu inte kommersialiserats. Teknologin är fortfarande under utveckling och har inte nått kommersiell mognad på grund av en mängd tekniska hinder.

Lyten saknar erfarenhet av massproduktion

Lyten har byggt en mindre pilotproduktion i Nevada men den är inte av något större värde för att säkra upp en massproduktion i Skellefteå.

Massproduktion av batterier är en mycket speciell kompetens som tar lång tid att bygga upp och trimma in. Erfarenhet från prototyp- och pilottillverkning räcker inte. Denna erfarenhet hade Northvolt redan i sin verksamhet i Västerås.

Den som ska dra igång Northvolt i enlighet med de ursprungliga planerna behöver kunna massproduktion av batterier och Lyten visar inte upp någon sådan kompetens.

Lyten saknar kapital

Enligt New York Times har Lyten tagit in 625 miljoner dollar i riskkapital för sin befintliga verksamhet och har enligt Dagens Industri hela 800 ägare. Som jämförelse kan man betänka att kostnaden för att driva Northvolt under 2024 var mer än fyra miljarder kronor per månad.

Lytens kapital är naturligtvis redan uppbokat i olika projekt och bolaget har knappast råd att driva Northvolt ens en månad utan en stor kapitalinjektion.

Nytt kapital i mångmiljardklassen behövs

Så här behövs kapitaltillskott i mångmiljardklassen. Varför skulle Lyten lyckas bättre med kapitalanskaffning än Northvolt? Tvärtom, ägarbilden inger inget förtroende och visar inte på något fotfäste i den fordonsmarknad som varit målgruppen för Northvolts batterier.

Så vad handlar detta om?

För ett uppstartsbolag som Lyten är Northvolts gigantiska produktionsanläggning inte relevant. Litium-svavel-teknologin är inte mogen för massproduktion. Det är ett orimligt stort kliv från dagens pilotproduktion, som Lyten nämner på sin hemsida.

Klarar man den förväntade ökning av energitäthet i sin batteriteknologi, finns absolut en gigantisk marknad öppen för massproduktion. Men detta är inte möjligt inom överskådlig tid.

Kan patent och expertis i Västerås ha ett värde? Scania ställde ut ett lån på en miljard till Northvolt i konkursprocessen, och med Västeråsverksamheten som säkerhet. Nu blev Scania snuvade på denna, men det pekar på en värdering av Västeråsverksamheten på en miljard kronor. Kanske ligger patent och andra immateriella rättigheter i denna del av bolaget och något av detta kan ha ett värde för Lyten. Kanske fick man detta för en struntsumma om man la bud på helheten och gav sken av att återstarta fabriken.

Bidragskapitalisterna är redan igång för att få offentliga pengar

En sak förefaller säkert: Skellefteåfabriken kommer inte startas utan ett mycket stort kapital som måste komma från EU och svenska staten. Det finns ingen annan part som visat intresse för detta gigantiska projekt som är en gigantisk förlustaffär.

Marknaden för Litium-jon-batterier är mycket pressad och de business case som gällde när Northvolt planerades gäller inte alls idag. Ska fabriken komma igång krävs en ny revolutionerande teknologi. Men Lyten har inte detta klart idag och har en lång väg till en eventuell massproduktion.

Konkursförvaltarens presentation av försäljningen ger intryck av samma naivitet och önsketänkande som har präglat hela den gröna omställningen. Lägg korten på bordet med realistiska planer innan Lyten tillåts ta över.

Att Lyten har realistiska planer för en återstart i Skellefteå kan vi glömma!

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

  • - Håll dig uppdaterad med vad som händer hos Swebbtv
  • - Få inbjudningar till våra event, konferenser och live-sändningar
  • - Var först med att ta del av våra program