Det är tufft för kultur- och mediebranschen. På två år har antalet inskrivna arbetslösa ökat med nästan 70 procent, rapporterar SR Kulturnytt.
För andra året i rad ökar antalet personer inom media, kultur och journalistik som skriver in sig på arbetsförmedlingen.
Sedan januari 2023 är ökningen 67 procent.
Bakgrunden är bland annat lågkonjunktur, ökade kostnader och att techföretag tar allt mer av reklamintäkterna.
– Det här är nånting som är väldigt tydligt för oss. Jättemycket nedskärningar på både stora och små medier, säger journalistförbundets Ulrika Hyllert till SR.
Enligt Hyllert handlar det om hundratals färre journalisttjänster.
Samtidigt rapporterar nu Dagens Media att Bonnieritidningem Expressen har förlorat ”74 miljoner i läsarintäkter på ett år”.
Arbetslösheten ökar även bland spelutvecklare.
I höstas rapporterade SVT att AI tar jobbar från illustratörer och animatörer, som alltså ersätts med AI-verktyg.