CNN avslöjar att Kamala Harris gör motstridig politisk reklam i olika delstater beroende på den etniska sammansättningen i delstaterna. I delstaten Michigan där det finns stora grupper med araber sänds pro-palestinsk reklam, medan pro-israelisk reklam sänds i Pennsylvania.
I reklamen som skickats ut i Michigan hör man Harris vara förtvivlad över de civila offer i Gaza som kommit i spåren av kriget och fördömer det. I Pennsylvania går reklamen istället ut på att Harris lovar att alltid stå bakom Israel till 100 procent och att hon ska se till att alltid se till att Israel har möjligheten att kunna försvara sig själv.
USA har under tiden som Harris varit vice president hela tiden stått upp bakom Israel, samtidigt som alltfler västliga länder intagit en alltmer kritisk ställning i FN:s omröstningar avseende det pågående kriget. I Demokraternas politiska läger finns det många starka pro-palestinska strömningar, vilket innebär att Harris pressas att anpassa sitt budskap åt båda hållen.
Enligt opinionsmätningarna är det oerhört jämnt i det amerikanska presidentvalet, men samtidigt har opinionsmätningarna historiskt gravt underskattat Donald Trump i mätningarna. Många analytiker har under lång pekat ut att det blir alltmer stressat i Demokraternas läger på grund av detta, de politiska utspelen blir därför alltmer vinklade och otydliga för att desperat försöka rädda varenda potentiell röst som går att finna.
NEW: Our report tonight on @OutFrontCNN — The Harris campaign is targeting Jews in PA and Arabs in Michigan with entirely different messages on Gaza. PA ads highlight her support for Israel’s ”ability to defend itself,” while Michigan ads say ”she will not be silent” on Gaza. pic.twitter.com/tLg8gJ0mLE
— Andy Kaczynski (@KFILE) November 2, 2024