EU-politikernas hetsiga klimatbeslut saknar ”analys av sociala och ekonomiska konsekvenser”, enligt Polen, som säger att man driver frågan till EU-domstolen.
Tidigare i år beslutade EU:s politiker om ett förbud mot nyförsäljning av bensin-och dieselbilar 2035. Detta för ”klimatets” skull, påstås det.
Men i somras meddelade Polen att man kommer försöka häva beslutet genom en överklagan till EU-domstolen.
– Lösningen att förbjuda förbränningsbilar år 2035 är skadlig för alla europeiska ekonomier, sade Polens klimat- och miljöminister Anna Moskwa i Radio Zet i somras enligt Politico.
– Det finns ingen analys av de sociala och ekonomiska konsekvenserna, vilket är skandalöst.
Polen är kritisk till flera delar av EU:s klimatlag ”Fit for 55”, som är EU:s plan för att ”skynda på klimatomställningen”, ochh uppnå ”klimatneutralitet” senast 2050.
”Det är EU:s mest omfattade satsning någonsin för att skynda på klimatomställningen och ska bidra till att minska EU:s utsläpp med minst 55 procent senast 2030, jämfört med 1990 års nivåer. Paketet innehåller konkreta lagförslag som tillsammans utgör en plan för hur EU ska nå sina klimatmål”, förklarar det svenska ordförandeskapet i EU.
Enligt den polska regeringens hemsida har man lämnat in fyra klagomål gällande klimatlagen.
– Polen kämpar för sina intressen i EU och har hittills lämnat in fyra klagomål mot besluten i paketet ”Fit for 55”. Vi tror att EU:s förslag kan hota energisäkerheten i vårt land, sade Moskwa i ett uttalande augusti.
”EU-förslagen kan hota vårt lands energisäkerhet, vilket vi inte kan gå med på. Idag lämnade vi in ytterligare tre klagomål – angående förbudet mot registrering av förbränningsfordon efter 2035… Vill EU fatta auktoritära beslut om vilken typ av fordon polacker ska köra och höja energipriserna i Polen? Den polska regeringen kommer inte låta Bryssel diktera”, skriver Anna Moskwa på X.
Dziś złożyliśmy kolejne trzy skargi do #TSUE – ws. zakazu rejestracji pojazdów spalinowych po 2035 roku, podwyższenia unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz ws. zmniejszenia liczby bezpłatnych ETS dostępnych na rynku. Unijne propozycje mogą zagrozić…
— Anna Moskwa (@moskwa_anna) July 17, 2023